Roland RT-10T Acoustic Drum Trigger (tom trigger)
Opis
RT-10T Akustyczne Trigery Perkusyjne
Obecnie firma Roland oferuje trigery nowej generacji: RT-10K (dla stopy), RT-10S (dla werbla) i RT-10T (dla kotłów). Generalna różnią się one od poprzedników (RT-3/5/7) mniejszym wymiarem i są łatwiejsze w pozycjonowaniu. Dodatkowo w trigerach tych zastosowano nową technologię, odpowiadającą za czułość trigerów.
- Nowy system czujnika oraz lżejszy materiał zastosowany na obudowę trigera
- Zastosowanie dla wszystkich naciągów perkusji akustycznych
- Współpraca z modułami i urządzeniami perkusyjnymi Roland V-Drums - seria TD, TMC-6, seria SPD oraz HPD
- Podwójny triger werbla RT-10S dla "Head" i "Rim"
- Trigery są około 10% mniejsze od poprzednich modelów
- Mechanizm zabezpieczający rozłączenie trigerów
Trigery akustyczne umożliwiają skupienie najlepszych cech elektronicznych i akustycznych w jedną całość. Patent, znany i wykorzystywany przez wielu perkusistów, opiera się na trigeringu perkusyjnym. Odbywa się to za pośrednictwem trigerów perkusyjnych, montowanych na poszczególnych padach perkusji akustycznej. Sensor, umieszczony w trigerze perkusyjnym konwertuje sygnał pola drgającego naciągu lub obręczy padu i transportuje go w sposób elektroniczny do modułu lub interfejsu perkusyjnego. Proces ten wymaga specjalnie zaprojektowanych, wysokiej jakości akustycznych czujników, które dostosowane są do odpowiednich padów. Firma Roland, potentat w produkcji elektronicznego sprzętu perkusyjnego, opracował tego rodzaju trigery - w 3 wersjach: RT-10K (triger stopy), RT-10S (triger werbla) i RT-10T (triger kotła). Każdy z trigerów posiada specjalnie dostosowany sensor, który regulowany jest za pomocą śrubki. Montaż trigerów nie wymaga większego wysiłku, gdyż wszystko odbywa się za pomocą specjalnie wyprofilowanych prowadnic i śrubki montującej. Metalowa konstrukcja trigerów gwarantuje wytrzymałość nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Konwertowany sygnał transmitowany jest za pomocą wyjścia OUTPUT jack. W przypadku trigera werbla RT-10S, który reaguje zarówno na sygnał pochodzący z naciągu jak i ramy, mamy możliwość regulacji czułości sygnału ramy; odbywa się to za pośrednictwem potencjometru. Warto podkreślić, że triger jest elektroniczną przystawką, która w połączeniu z interfejsem daje nieograniczone możliwości MIDI. Trigery firmy Roland opracowane zostały na bazie wieloletniej praktyki z zestawami V-Drum. Gwarantuje to niezawodną pracę zarówno z mechanicznego jak i elektronicznego punktu widzenia. Testując trigery firmy Roland dokładnie zwróciłem uwagę na kilka aspektów, które do tej pory dokuczały użytkownikom tego rodzaju sprzętu. Obniżając wartość parametru Treshold w module brzmieniowym uzyskujemy wysoką jakość trigeringu nawet w przypadku lekkiej, miękkiej gry. Należy tu jednak uważać, gdyż zbyt niski poziom tego parametru przy silnym uderzeniu w inny pad może spowodować jego niezamierzoną reakcję. Jeżeli tak się wydarzy, należy zmniejszyć wartość parametru Crosstalk Cancel. Dość często, wykorzystując trigery akustyczne spotkać można się z tak zwanym podwójnym odbiciem (słyszymy dwa brzmienia, po jednorazowym uderzeniu w pad). Należy w tym przypadku podnieść wartość parametru Ratting Cancel. Generalnie trigery spisują się bardzo dobrze, jednak wymaga to naszego zaangażowania w odpowiednią konfigurację. Decydując się na zakup trigerów akustycznych powinniśmy się zastanowić nad interfejsem, który odbierał będzie sygnały z trigerów. Do dyspozycji mamy dwa typy tego rodzaju urządzeń: instrumenty perkusyjne i interfejsy perkusyjne MIDI. Firma Roland oferuje całą gamę modułów perkusyjnych zaprojektowanych w technologii V-Drum (seria TD, seria SPD, i HPD). Do dyspozycji mamy także interfejs MIDI TMC-6, który umożliwia podpięcie 6 sygnałów trigerowych. Bardzo ciekawym doświadczeniem jest zastosowanie konfiguracji trigerów spiętych z samplerem perkusyjnym (Roland SPD-S - pad perkusyjny). W tym przypadku perkusista ma możliwość nieograniczonej rozbudowy brzmieniowej swego zestawu perkusyjnego. Zestaw akustyczny, wzbogacony trigerami umożliwia wykorzystanie perkusji akustycznej także podczas domowych treningów. W tym przypadku, aby nie przeszkadzać współlokatorom należy odpowiednio wygłuszyć pady perkusyjne za pomocą gąbki, a brzmienie kontrolować za pośrednictwem słuchawek. Zastosowanie trigerów podczas występów na scenie gwarantuje dobre nagłośnienie zestawu, w studiu nagrań natomiast uzyskujemy profesjonalny zestaw elektronicznej perkusji, dostosowując się do wymogów rejestracji multiśladowej. Wśród wielu zalet, jakie niesie tego rodzaju rozwiązanie należy podkreślić przede wszystkim to, że użytkownik nadal gra na zestawie akustycznym, którego konfiguracja jest dużo tańsza niż droższe modele elektroniczne. Polecamy wszystkim, którzy pomimo przywiązania do pewnych standardów chcą iść z duchem czasu, oferując swoim słuchaczom najwyższy poziom brzmieniowy.
Dane Techniczne [RT-10T]
- Triger 1 (Head)
- Złącze Trigger Output Jack (1/4" phone)
- Wymiary ok. 40 (W) x 110 (D) x 50 (H) mm
- Waga 80 g
- Akcesoria: Instrukcja Obsługi, Kabel połączenieniowy.